VanaVita Witaminy

Witaminy od producenta VanaVita to kategoria produkt贸w, kt贸re zawieraj膮 egzogenne sk艂adniki pokarmowe. Organizm nie jest w stanie sam ich produkowa膰, wi臋c wa偶ne jest ich regularne uzupe艂nianie. Witaminy mog膮 by膰 okre艣lone jako grupa zwi膮zk贸w, kt贸re bior膮 udzia艂 we wszystkich procesach metabolicznych w organizmie. Ich wystarczaj膮ce spo偶ycie jest w zwi膮zku z tym absolutnie niezb臋dne dla poprawnego funkcjonowania wszystkich witalnych funkcji. Witaminy wp艂ywaj膮 na przyk艂ad na wzrost, regeneracj臋, trawienie, produkcj臋 energii ze spo偶ytych sk艂adnik贸w od偶ywczych, uk艂ad nerwowy oraz odporno艣ciowy jak i r贸wnie偶 inne krytyczne procesy. 

Spo偶ycie witamin powinno si臋 zwykle waha膰 pomi臋dzy dziesi膮tkami miligram贸w lub kilku mikrogram贸w na dzie艅. Ich ilo艣膰, kt贸rej potrzebuje tw贸j organizm, zale偶y od p艂ci, wieku, spo偶ycia energii, poziomu aktywno艣ci, poziomu stresu oraz wielu innych czynnik贸w. W tej kategorii znajdziesz wszystkie niezb臋dne witaminy dla dzieci, doros艂ych, sportowc贸w, os贸b nieaktywnych i ka偶dego, kto chcia艂by wspom贸c swoje zdrowie oraz witalno艣膰. 

 Pokaż więcej

Jakie istniej膮 rodzaje witamin?

Witaminy dzieli si臋 na dwie kategorie w zale偶no艣ci od ich rozpuszczalno艣ci:

  • Witaminy rozpuszczalne w t艂uszczach 鈥 wi膮偶膮 si臋 z t艂uszczem pokarmowym, kt贸rego potrzebuj膮, aby si臋 poprawnie wch艂on膮膰. Organizm magazynuje je p贸藕niej w rezerwie, aby m贸c z nich skorzysta膰 w przysz艂o艣ci. 
  • Witaminy rozpuszczalne w wodzie 鈥 s膮 szybciej przyswajane, ni偶 witaminy rozpuszczalne w t艂uszczach. Po spo偶yciu spe艂niaj膮 swoj膮 rol臋 w organizmie, a ich nadmiar jest wydalany. W wi臋kszo艣ci  przypadk贸w organizm nie jest w stanie ich magazynowa膰. W zwi膮zku z tym ich deficyt objawi si臋 szybciej, ni偶 w przypadku witamin rozpuszczalnych w t艂uszczach.

Witaminy rozpuszczalne w t艂uszczach: funkcje oraz rekomendowane dzienne spo偶ycie

Ka偶da witamina pe艂ni inne funkcje w organizmie i przyjrzymy si臋 im dok艂adniej. Jednocze艣nie zapoznamy si臋 r贸wnie偶 z rekomendowanym dziennym spo偶yciem zgodnie z EFSA i DACH.

  • Witamina A (retinol) to wa偶ny antyoksydant, kt贸ry pomaga chroni膰 kom贸rki przed stresem oksydacyjnym. Pe艂ni kluczow膮 rol臋 w organizmie, jako i偶 bierze udzia艂 w procesie specjalizacji kom贸rkowej oraz metabolizmie 偶elaza. Jednak偶e ma r贸wnie偶 wp艂yw na zachowanie zdrowia b艂on 艣luzowych oraz sk贸ry, jak i dobrego wzroku. Dodatkowo ta witamina jest r贸wnie偶 niezb臋dna dla uk艂adu odporno艣ciowego. Rekomendowane dzienne spo偶ycie waha si臋 pomi臋dzy 650-850 碌g.
  • Witamina D (cholekalcyferol) cz臋sto jest wspominana w odniesieniu do s艂o艅ca. Z tego powodu jej niedob贸r mo偶e by膰 problemem w miesi膮cach zimowych, kiedy twoja sk贸ra jest wystawiona na promienie s艂oneczne w mniejszym stopniu i sp臋dzasz wi臋cej czasu w pomieszczeniach. Do jej funkcji zalicza si臋 wspomaganie poprawnego dzia艂ania odporno艣ci, wspomaganie procesu podzia艂u kom贸rkowego oraz zachowywanie zdrowia z臋b贸w, ko艣ci oraz mi臋艣ni. Ponadto wspomaga poprawne wch艂anianie fosforu, co r贸wnie偶 mo偶e by膰 zwi膮zane z wp艂ywem na zdrowie ko艣ci. Rekomendowane dzienne spo偶ycie to oko艂o 15-20 碌g.
  • Witamina E (tokoferol i tokotrienol) to 8 r贸偶nych zwi膮zk贸w, kt贸re charakteryzuje silne dzia艂anie antyoksydacyjne. Ich g艂贸wn膮 funkcj膮 jest chronienie kom贸rek przed stresem oksydacyjnym oraz uszkodzeniami, kt贸re powoduje. Rekomendowane dzienne spo偶ycie waha si臋 pomi臋dzy 11-15 mg.
  • Witamina K (fitochion, menachinon) jest intryguj膮ca dlatego, 偶e jest r贸wnie偶 produkowana przez bakterie w przewodzie pokarmowym (jelito grube), co pomaga organizmowi z jej wystarczaj膮cym spo偶yciem. G艂贸wn膮 funkcj膮 witaminy K jest wspomaganie optymalnego krzepni臋cia krwi oraz zachowywanie zdrowia ko艣ci. Rekomendowane dzienne spo偶ycie wynosi oko艂o 60-80 碌g.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie: funkcjonowanie i zalecane dzienne spo偶ycie

Druga grupa witamin to te, kt贸re rozpuszczaj膮 si臋 w wodzie, co sprawia, 偶e pe艂ni膮 wa偶n膮 rol臋 w organizmie. Poza ich funkcjonowaniem wska偶emy tak偶e ich zalecan膮 dzienn膮 dawk臋 wed艂ug EFSA oraz DACH.

  • Witamina B1 (tiamina) jest niezb臋dna do produkcji bazowej formy energii w formie ATP, kt贸re nap臋dza wszelk膮 aktywno艣膰 fizyczn膮. Ponadto ma tak偶e wp艂yw na poprawne funkcjonowanie uk艂adu nerwowego oraz dobre samopoczucie. Nie nale偶y jednak zapomina膰, 偶e wspiera tak偶e poprawne funkcjonowanie serca. Zalecana dzienna dawka to 0,84-1,3 mg.
  • Witamina B2 (ryboflawina) bierze udzia艂 w funkcjach enzymatycznych uk艂adu antyoksydacyjnego. Co wi臋cej, wspiera tak偶e poprawne funkcjonowanie metabolizmu, kt贸ry jest kluczowy dla produkcji energii. Wp艂ywa tak偶e na nasze samopoczucie, metabolizm 偶elaza chroni kom贸rki przed stresem oksydacyjnym. Poza tym wspiera tak偶e utrzymanie zdrowej b艂ony 艣luzowej, czerwonych krwinek, sk贸ry, dobrego wzroku oraz wspiera redukcj臋 zm臋czenia. Zalecana dzienna dawka to 1-1,6 mg.
  • Witamina B3 (niacyna) jest wa偶na dla ka偶dej kom贸rki cia艂a dlatego, 偶e ma wp艂yw na poprawne funkcjonowanie metabolizmu, kt贸ry jest kluczowy dla produkcji energii. Poza tym wp艂ywa tak偶e korzystnie na uk艂ad nerwowy, samopoczucie i pomaga zredukowa膰 zm臋czenie. Jednak偶e wspiera tak偶e utrzymanie zdrowej sk贸ry i b艂on 艣luzowych. Zalecana dzienna dawka to 11-16 mg.
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) bierze udzia艂 w procesie syntezy i metabolizmie hormon贸w sterydowych, witaminy D oraz niekt贸rych neuroprzeka藕nik贸w. Ponadto wspiera redukcj臋 zm臋czenia i optymaln膮 prac臋 m贸zgu. Wspiera tak偶e poprawne funkcjonowanie metabolizmu, co jest wa偶ne dla produkcji energii. Zalecana dzienna dawka to 5 mg.
  • Witamina B6 (pirydoksyna) wspiera utylizacj臋 glikogenu w organizmie, co jest wa偶ne dla zapewnienia energii podczas wysi艂ku fizycznego. Co wi臋cej, wspiera tak偶e na przyk艂ad regulacj臋 aktywno艣ci hormonalnej, poprawne funkcjonowanie odporno艣ci oraz produkcj臋 czerwonych krwinek. Poza tym wspiera redukcj臋 zm臋czenia, samopoczucie oraz funkcjonowanie uk艂adu nerwowego. Co wi臋cej, wspiera metabolizm, co jest wa偶ne dla produkcji energii. Zalecana dzienna dawka to oko艂o 1,4鈥1,7 mg
  • Witamina B7 (biotyna, witamina H) wi膮偶e si臋 z bia艂kami, ale ma wp艂yw na metabolizm wszystkich makrosk艂adnik贸w. Jest zazwyczaj zaanga偶owana we wspieranie dobrego samopoczucia i poprawne funkcjonowanie uk艂adu nerwowego. Witamina B7 jest r贸wnie偶  popularna w艣r贸d kobiet, gdy偶 jest odpowiedzialna za utrzymanie zdrowia w艂os贸w i j臋drnej sk贸ry. Zalecana dzienna dawka to 40 碌g.
  • Witamina B9 (kwas foliowy, folian) odgrywa wa偶n膮 rol臋 w organizmie, gdy偶 bierze udzia艂 w syntezie kwas贸w nukleinowych podczas produkcji kom贸rek krwi. Ta witamina jest najcz臋艣ciej po偶膮dana przez kobiety w ci膮偶y, gdy偶 jest kluczowa podczas rozwoju i kszta艂towania si臋 p艂odu. Ponadto wspiera tak偶e redukcj臋 zm臋czenia i wspiera uk艂ad odporno艣ciowy. Poza tym bierze udzia艂 w procesie podzia艂u kom贸rek i produkcji czerwonych krwinek. Zalecana dzienna dawka to 300-330 碌g.
  • Witamina B12 (kobalamina) wyr贸偶nia si臋 poprzez fakt, 偶e organizm mo偶e j膮 przechowywa膰 w du偶ych ilo艣ciach. To mo偶e prowadzi膰 do sytuacji, w kt贸rej twoja w膮troba ma 2000 razy wy偶szy poziom tej witaminy od zalecanego. Jej niedob贸r mo偶e si臋 wi臋c objawia膰 dopiero po kilku latach. Wspiera tak偶e zdrowie psychiczne oraz funkcjonowanie uk艂adu nerwowego. Ponadto wp艂ywa tak偶e na produkcj臋 czerwonych krwinek i odgrywa rol臋 w procesie podzia艂u kom贸rkowego. Zalecana dzienna dawka to 4 碌g.
  • Witamina C (kwas askorbinowy) jest g艂贸wnie kojarzona z korzystnym wp艂ywem na uk艂ad odporno艣ciowy i nerwowy oraz samopoczucie. Nie s膮 to jednak jej jedyne funkcje. Wspiera tak偶e ochron臋 kom贸rek przed stresem oksydacyjnym i ogranicza zm臋czenie. Co wi臋cej, jest kluczowa przy wch艂anianiu 偶elaza i optymalnej produkcji kolagenu (g艂贸wnego bia艂ka, kt贸re tworzy tkanki 艂膮czne). Kolagen jest wa偶ny na przyk艂ad dla zdrowia sk贸ry, z臋b贸w, ko艣ci, chrz膮stek i naczy艅 krwiono艣nych. Zalecana dzienna dawka to 95-110 mg.

W jakich formach wyst臋puj膮 witaminy?

  • Kapsu艂ki i tabletki nie potrzeba niczego wi臋cej, wystarczy je po艂kn膮膰.
  • Tabletki musuj膮ce zwykle smakuj膮 doskonale i mog膮 by膰 wykorzystywane do urozmaicenia twojego spo偶ycia wody
  • Mieszanki w proszkupodobne do tabletek musuj膮cych, s膮 doskona艂ym sposobem na urozmaicenie twojego spo偶ycia p艂yn贸w, kiedy wymieszasz je z wod膮.
  • 呕elki witaminowe idealna forma dla tych, kt贸rzy nie lubi膮 po艂yka膰 tabletek. 
  • Krople ich najwi臋ksz膮 zalet膮 jest wygoda stosowania. Wyr贸偶niaj膮 si臋 r贸wnie偶 swoim szybkim tempem wch艂aniania.
  • Spray 鈥 doskona艂y dla 艂atwego dawkowania oraz szybkiego przyswajania.
  • Olej 鈥 doskona艂a forma szczeg贸lnie dla witamin rozpuszczalnych w t艂uszczach. Mo偶e by膰 spo偶ywany samodzielnie, ale jest te偶 idealny w po艂膮czeniu z posi艂kami.

Je艣li chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej na temat witamin, ich rodzaj贸w, funkcji, rekomendowanego dziennego spo偶ycia lub symptom贸w ich niedobor贸w czy toksyczno艣ci, to pami臋taj sprawdzi膰 nasz artyku艂: Kompletny przewodnik po witaminach: do czego s艂u偶膮, sk膮d wiedzie膰, kiedy ma si臋 ich deficyt i ile ich spo偶ywa膰?

 Pokaż mniej

Produkty 2

na stronie
Ustaw kierunek rosn膮cy
Kategoria
  • Witamina C (1)
  • Witamina D (1)
Producent
  1. GymBeam (50)
  2. NOW Foods (33)
  3. OstroVit (13)
  4. Universal Nutrition (3)
  5. ActivLab (3)
  6. BeastPink (3)
  7. The Protein Works (3)
  8. Reflex Nutrition (3)
  9. Optimum Nutrition (2)
  10. VanaVita (2)
  11. PRO!BRANDS (2)
  12. Amix (1)
  13. Goldfield (1)
  14. PVL (1)
  15. 脰lm眉hle Solling (1)
Kolor
  1. shadow (2)
Kapsu艂ki
  1. 90 kaps (2)
Forma
  1. kapsu艂ka (1)
  2. tabletka (1)
Mieszanka
  1. czysty (1)
  2. mieszanka (1)
Kategoria prawna produktu
Etykiety produkt贸w
  1. RO - VANAVITA (1)
Cena
FILTRUJ PO
Wegetaria艅ski (2)
Wega艅ski (2)
Bez glutenu (2)
Bez laktozy (2)
BIO (2)
Bez GMO (2)
Bez sztucznego s艂odzika (2)
Bez opakowania z tworzywa sztucznego (2)
Bez aspartamu (2)
  1. BIO Vitamín C - VanaVita
    BIO Witamina C - VanaVita
    100%
    100 % (4)
    44,90z艂
  2. BIO Witamina D3 - VanaVita
    Brak w magazynie
    BIO Witamina D3 - VanaVita
    60%
    60 % (2)

Produkty 2